W dniach 22–30 września 2022 r. przebywałyśmy w Cagliari w ramach programu Erasmus Plus. Instytucją goszczącą był Uniwersytet w Cagliari (Università degli Studi di Cagliari). Językiem mobilności był angielski.
Plan wyjazdu, zaakceptowany przez obie uczelnie, zakładał spotkania z pracownikami czterech bibliotek wydziałowych. W ten sposób mogłyśmy zyskać szeroki ogląd działalności instytucji tworzących system biblioteczny uczelni – Sistema Bibliotecario d’Ateneo:
- biblioteka wydziału nauk humanistycznych (Biblioteca del Distretto delle scienze umane), którą administracyjnie tworzą cztery jednostki: Sezione Cittadella dei Musei, Sezione Scienze del linguaggio, Sezione Dante Alighieri, Sezione Giordano Bruno – gościłyśmy w dwóch ostatnich placówkach;
- Centro interdipartimentale di documentazione europea – nieduża biblioteka należąca do biblioteki wydziału nauk społecznych, ekonomicznych i prawnych (Biblioteca del Distretto delle scienze sociali, economiche e giuridiche);
- biblioteka wydziału inżynierii – Biblioteca del Distretto Tecnologico;
- biblioteka wydziału biomedycznego (Biblioteca del Distretto biomedico-scientifico) – najważniejszy cel naszego przyjazdu, spędziłyśmy tu trzy dni.
To oczywiście nie wszystkie placówki biblioteczne (system tworzy w sumie 10 książnic), ale czas tam spędzony był bardzo owocny. Wszędzie przyjęto nas niezwykle serdecznie. Gospodarze oprowadzili nas po magazynach i czytelniach, mogłyśmy przyjrzeć się codziennej pracy naszych włoskich kolegów i koleżanek. Rozmawiałyśmy na temat usług bibliotecznych, informacji naukowej, kontaktów pomiędzy biblioteką a społecznością akademicką, specjalistycznych bazach danych, szkoleniu bibliotecznym, kwestiach wydawniczych, promocyjnych. Jednym z przedmiotów rozmowy był też czas pandemii, szczególnie najściślejszego zamknięcia biblioteki, a także to, jakie zmiany przyniósł im trudny czas izolacji od czytelników i zbiorów, jak zmieniły się formy pracy i aktywności.
W trakcie rozmów z sardyńskimi koleżankami i kolegami dostrzegałyśmy pewne podobieństwa, m.in. w systemach zarządzania zbiorami czy podejściu do czytelnika, ale także różnice. Zrozumiałyśmy, że bibliotekarze z CIB są bardziej wielozadaniowi – zakres naszych obowiązków często bywa szerszy. Jest też wiele kwestii, z których możemy być dumni i które wzbudziły u Włochów duże zainteresowanie (m.in. świetnie przygotowane szkolenie biblioteczne dla studentów pierwszego roku – z niezwykle pozytywnym feedbackiem, zaangażowanie bibliotekarzy w publikowanie naukowe i sprawy wydawnicze uczelni, nowoczesna i przyjazna dla użytkownika przestrzeń biblioteczna). Było to bardzo podnoszące na duchu i wzmacniające nasze poczucie wartości.
Dużą inspiracją dla nas była za to strona internetowa systemu bibliotecznego Uniwersytetu w Cagliari. Obecnie pracujemy w CIB nad nową wersją naszego serwisu, dlatego z chęcią zapoznałyśmy się z ofertą zasobów elektronicznych udostępnianą przez gospodarzy naszego wyjazdu. Zyskałyśmy wiele nowych pomysłów, jak odświeżyć stronę CIB i poprawić jej funkcjonalność, tak aby była bardziej zorientowana na potrzeby użytkowników.
Miałyśmy także okazję obejrzeć dwa magazyny starodruków – książki XVI–XVIII-wieczne są przechowywane w odpowiedniej temperaturze i przestrzeni, tak by zapewnić tym delikatnym zbiorom optymalne warunki. Dodatkowo, już w czasie wolnym, odwiedziłyśmy muzeum archeologiczne oraz pinakotekę, znajdujące się formalnie w ramach administracyjnych biblioteki nauk humanistycznych, oraz bibliotekę miejskiej galerii sztuki.